Activitat 4 | On està el valor? (PDF) |
---|
TEMPS | 60 minuts |
---|---|
TIPUS ACTIVITAT | Activitat d’aplicació |
OBJECTIUS |
---|
Relacionar diferents béns o productes pel valor de cadascun d’ells |
Reflexionar sobre els elements a considerar per a realitzar intercanvis de béns. |
CONTINGUTS |
---|
Conceptualització de riquesa i necessitat |
Intercanvi de béns i definició de valor. |
Coneixement dels mecanismes per intercanviar béns |
Creació d’un referent per reconèixer valor en productes o articles elaborats. Realització de càlculs per intercanviar béns de diferent valor.
Coneixement del concepte de moneda social i alguns exemples |
DESENVOLUPAMENT DE L’ACTIVITAT:
Es tracta de un joc en el qual el grup es divideix en quatre o cinc equips. Cada equip representa una comunitat o poble productor d’un bé que ha d’intercanviar els seus productes amb els altres pobles.
Etapes:
- Cada equip elabora unes monedes que representen el volum i característiques de la seva producció setmanal (Taula 1) (15 minuts).
- Cada equip decidirà com intercanviar (quantitats, objectius de l’intercanvi, etc.) les monedes elaborades (10 minuts).
- Cada equip es trobarà durant 3 minuts amb un altre equip per intercanviar les seves monedes, segons la proporció que es determini. Al final ha d’haver intercanviat monedes amb almenys 3 equips diferents. Per cada intercanvi ha d’anotar en la Taula 2 l’operació d’intercanvi. (15 minuts)
- Després dels intercanvis, cada equip contestarà el qüestionari de l’activitat per donar a conèixer la seva experiència (10 minuts)
- Es posaran en comú les impressions del joc i la reflexió sobre el valor dels béns i la seva relació amb les “monedes” (10 minuts).
Material:
- Guió per al professorat i Graella d’Avaluació
- Taula 1. Relació d’equips, producte i nombre de monedes
- Taula 2. Formulari per emplenar en cada operació d’intercanvi
- Qüestionari d’avaluació.
Avaluació:
Proposem un qüestionari d’experiència i una graella d’avaluació, coherents amb els objectius de l’activitat. Tanmateix, és aconsellable que durant el transcurs de l’activitat el docent es fixi en un seguit d’aspectes que són importants per a valorar el grau d’assoliment dels objectius i de comprensió de l’activitat. Proposem parar atenció als següents elements:
- Relacions lògiques de l’intercanvi, per proporció i necessitat.
- Argumentació dels criteris per realitzar intercanvi
- Reflexió sobre els beneficis i desavantatges d’utilitzar una moneda social per satisfer necessitats quotidianes.
Material complementari
Explicación práctica sobre Moneda Social
Xarxa ECO Xarxa d’intercanvi amb moneda social