Activitat 11 | Les crisis ja no són noticia, o si? (PDF) |
---|
TEMPS | 60 minuts |
---|---|
TIPUS ACTIVITAT | Activitat d’aprenentatge i exploració |
OBJECTIUS |
---|
Comprendre la dinàmica dels mitjans de comunicació, l’enfocament parcial de les notícies i analitzar de manera crítica la cobertura que es fa a la crisi. |
CONTINGUTS |
---|
Anàlisi de l’actualitat informativa. |
DESENVOLUPAMENT DE L’ACTIVITAT:
La sessió per a l’anàlisi de l’actualitat informativa es fa en tres etapes.
1- Visionat de dos vídeos i completar semàfor de visionat (pauta d’observació). (20 minuts)
2- Treball en equips per compartir resultat de semàfor i contestar guió de preguntes. (20 minuts)
3- Posada en comú i elaboració de propostes. (20 minuts)
Els vídeos s’inclouen a l’apartat material complementari.
Material:
- Guió per al professorat.
- Semàfor d’observació per al visionat.
- Graella d’avaluació.
- Qüestionari individual.
Avaluació:
Proposem un qüestionari individual per l’alumnat juntament amb una rúbrica d’avaluació. Els instruments es troben als “Annexes” i contenen els elements que creiem primordials per a detectar el nivell d’assoliment dels objectius. Tanmateix, cada docent pot afegir-hi ítems avaluables segons cregui convenient o en coherència amb possibles modificacions que faci de l’activitat i, sobretot, dels seus objectius i contingut.
Material complementari
· Vídeo 1: La Crisis Explicada con una Sonrisa 7’00
El professor Leopoldo Abadia explica el seu famós terme “ninja”, referit a les persones que demanaven un crèdit (i a les quals se’ls concedia), però que no tenien ingressos, treball ni estalvis i que es basa en les inicials de la seva denominació en anglès: no income, no job, no assets.
· Vídeo 2: La manca d’especulació salva la banca ètica 2’02
La crisi financera ha comportat una crisi de confiança de les entitats financeres tradicionals, que busquen profit en l’especulació. En canvi, cada cop més inversors i inversores posen els diners en entitats que ofereixen menys rendibilitat, però que inverteixen en projectes socials, com ara escoles de reinserció de drogoaddictes, projectes centrats en el medi ambient o en persones amb paràlisi cerebral. És l’anomenada banca ètica, que no ha tancat l’aixeta del crèdit a les empreses.
· Notícies per a donar continuïtat a la relació entre el sistema financer i els mitjans de comunicació
La banca controla los medios de comunicación tradicionales, pero el periodismo sigue vivo
La banca y los fondos de inversión escalan en los medios: ya poseen 640 millones en acciones:
La prensa está en manos de la banca:
#10YearsOn 10 anys després de la crisi, fem una crida a l’acció