Activitat 6 | Qui dirigeix?: estalvia, inverteix, endeuta’t (PDF) |
---|
TEMPS | 60-65 minuts |
---|---|
TIPUS ACTIVITAT | Activitat d’aprenentatge i reflexió |
OBJECTIUS |
---|
Comprendre la funció del sistema financer com a intermediari del flux de valor monetari |
Identificar la lògica lucrativa del mercat financer i algunes de les conseqüències que es perceben després de les crisis |
Posicionar-se en relació als mecanismes que regeixen al sistema financer i que afecten el funcionament de les relacions econòmiques |
CONTINGUTS |
---|
Comprensió dels conceptes vinculats al sistema financer: diners, estalvi, inversió, deute. |
Sensibilitat crítica en relació a les conseqüències del funcionament lucratiu i especulatiu de les finances actuals |
Argumentació sobre els mecanismes que fan que el sistema financer tingui l’estructura actual |
DESENVOLUPAMENT DE L’ACTIVITAT:
Aquesta activitat és la primera de l’apartat sobre el Sistema Financer, des d’una aproximació crítica de l’estat actual i el seu funcionament.
Aprofitarem l’actualitat informativa mitjançant un vídeo explicatiu (Xerrada TED de l’escriptor Hernan Casciari: Mi hija quiere entender el sistema financiero, que trobareu a l’apartat de “Material complementari”) per provocar un debat i fer reflexionar a l’alumnat sobre alguns dels conceptes principals que conformen els intercanvis monetaris en els nostres dies: estalvi, inversió, crèdit, deute.
1. Comencem la sessió amb un parell de preguntes exploratòries (10 minuts):
- Qui forma part del sistema financer?
- Quines actituds són les habituals en el món financer? Aquestes actituds són similars o divergeixen de les que són habituals en les que vam treballar quan vam tractar les tasques domèstiques i de cura?
- Quines activitats es desenvolupen dins del món de les finances?
2. Una vegada tancat aquesta etapa es presenta el vídeo demanant a l’alumnat especial atenció a la dinàmica econòmica que es planteja i als conceptes que no es comprenguin, amb tal d’aprofundir més endavant (25 minuts aproximadament).
3. Amb l’ajuda del Guió per al Professorat es poden aclarir conceptes i aprofundir al debat sobre la utilitat social de comptar amb un sistema financer com l’actual (es pot plantejar la idea de comparar sistema sanitari o educatiu i la seva utilitat al benestar col·lectiu) (15 minuts).
4. Finalment es pot plantejar a l’alumnat crear un llistat de problemàtiques que pensin que genera l’actual disseny de sistema financer en diferents nivells: local, estatal, europeu, global (15 minuts)
Com a activitat d’aprofundiment se suggereix el visionat i debat sobre el vídeo: Em deus 3000 entrepans i conèixer i jugar el joc de taula ideat per FIARE Banca Ètica El Gran Joc de les Finances.
Material:
- Projector i accés a internet
- Pissarra
- Guió per al professorat.
Avaluació:
El llistat de problemàtiques produït pels alumnes pot ser un bon punt de partida per a avaluar l’assoliment dels objectius.
Tanmateix, si es busca una avaluació més específica, es pot utilitzar una rúbrica d’avaluació elaborada a partir dels objectius de l’activitat. De ser així, es recomana allargar l’última part de l’activitat entre cinc i deu minuts, per tal de garantir que el llistat és completat de forma exhaustiva.
A més, es recomana demanar als alumnes que identifiquin tres problemàtiques per cada nivell de concreció (local, estatal, europeu i global); encara que pot incloure’s l’europeu dins el global per tal d’ajustar l’activitat al temps disponible.
Així, si la rúbrica empra els objectius proposat per a aquesta activitat, hauria de poder identificar en el producte final el grau de comprensió dels continguts de l’activitat.
Material complementari
Mi hija quiere entender el sistema financiero | Hernan Casciari | TEDxMontevideo
Em deus 3.000 entrepans
Finanzas para la economía social
Cómic para una Educación Financiera Crítica, ADICAE, 2007
Dicionario Financiero para que no te tomen el pelo, ADICAE, 2007